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Studying abroad

Journée d'accueil pour les étudiants en programme d'échange: vendredi 8 septembre

programme à venir



Studying abroad

Students at the FES may choose to carry out a study abroad project in Europe (through the Erasmus programme) and outside Europe (through CREPUQ agreements with universities in Québec). Exchanges are bilateral, which means that the Faculty also welcomes students from partner universities. Every year, the FES participates in International Mobility Week organised at the University of Strasbourg in October. Internships carried out through Erasmus and outside Europe (mandatory internship lasting at least 3 months) is not governed by bilateral contracts. International internships may be carried out in any of the 28 countries of the EU, in the 4 countries of the European Economic Area (EEA - Iceland, Liechtenstein, Norway and Switzerland), in the candidate country (Turkey) and in the rest of the world. Students may combine an international internship with a study abroad programme.

Démarches à effectuer lors de votre arrivée à Strasbourg


Ateliers de la Maison universitaire internationale

Vous envisagez de profiter des partenariats internationaux de l'Université de Strasbourg pour partir étudier en Afrique, Asie, Amérique, Océanie l'an prochain? Venez mettre toutes les chances de votre côté en participant à l'un des ateliers de la Maison universitaire internationale !

Pour ne manquer aucune info internationale, suivez
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Mobilité dans le cadre d'EUCOR - le Campus européen

EUCOR est la Confédération Européenne des Universités du Rhin Supérieur

Elle regroupe depuis 1989 5 établissements d’enseignement supérieur rhénans dans 3 pays: Allemagne, France, Suisse.

A l'Université de Fribourg (Allemagne) par exemple, notre faculté est en contact direct avec l'Institut für Erziehungswissenschaft. La correspondante relations internationales de notre faculté, Mme Elisabeth Regnault, peut vous conseiller sur les cours qu'il vous est plus particulièrement possible de suivre. Vous trouverez un premier aperçu des correspondances entre les cours de Fribourg et ceux de Strasbourg en cliquant ici.

La procédure d'inscription à l'Université de Fribourg pour les étudiants EUCOR est décrite ici. Les délais d'inscription (du 01.06. au 31.10. pour le semestre d'hiver et du 15.01. au 30.04. pour le semestre d'été) et le calendrier de l'année universitaire en Allemagne permettent d'envisager un début des cours décalé par rapport au calendrier strasbourgeois.

Pour en savoir davantage sur les possibilités de mobilité dans le cadre d'EUCOR, téléchargez la plaquette d'information et lisez le témoignage d'un étudiant.

drapeau allemandToutes les possibilités de mobilité en Allemagne (cours d'allemand, stage, études, volontariat...): consultez le diaporama

Autres possibilités de mobilité

Who is eligible?

All students registered in a Bachelor’s or Master’s degree programme.

What are the requirements ?

  • Must have completed at least one semester of Education Sciences studies
  • Length of study abroad programme: 3 to 10 months
  • A good level of fluency in the local language is required (B1 level)

Where can I go?

Germany

• Westfälische Wilhelms – Universität Münster
• Technishe Universität Dortmund (Scientific Communication)
• Technishe Universität Dresden

Spain

• Universidad Complutense de Madrid
• Universidad de Alicante
• Universidad de Leon
• Universidad de Jaen
• Univesidad de Murcia

Italy

• Universita degli studi di Bari
• Universita degli studi di Genova
• Universita degli studi di Bologna

Portugal

• Universidade Lusofona de Humanidades e Technologias de Lisboa

Sweden

• Uppsala Universitet

Norway

• University College Oslo 
• University of Bergen

Romania

• Universitatea din Bucuresti
• Universitatea Alexandru Loan Cuza Iasi  

Poland

• Uniwersytet Warszawski

Slovenia

• Uniwerza V Ljubljani

Turkey

• Bogazici Universitesi (Istanbul)

 

Studying abroad outside Europe : international cooperation agreements
The number of students may be limited.

Brazil

• Université de Sao Paulo
• Universidade Federal da Bahia (UFBA)

South Korea :

• Ewha Womans University (université de filles)

USA

• University of Syracuse

Japan
• University of Tokyo
• University Ochanomizu (université de filles)
• Université de Kyoto
• Université de Nagoya
• Université de Hokkaido
• Université d'Okayama
• Université de Tohoku

Mexico

• Université de Guanajuato

Canada (Québec) :

• Université de Montréal (UDM)
• Université du Québec à Montréal (UQAM)

The universities in Québec are in charge of selecting students. Students must have obtained a minimum mark of 12/20 for their previous coursework.

Possibilités de financement

Dispositif régional de soutien à la mobilité internationale: "Boussole":

Le Conseil Régional d'Alsace met en place un dispositif de bourse régionale d'études et de stage à l'étranger: il s'adresse aux étudiants âgés de moins de 26 ans au 31 décembre 2014, inscrits en L3, M1 ou M2 dans un établissement alsacien et effectuant des études ou un stage à l'étranger validés dans le cadre de leur cursus. Pour en savoir plus, consultez le site de la Boussole: https://boussole.region-alsace.eu/

Autres financements:
• Bourse Eucor de mobilité ponctuelle (Bâle, Karlsruhe, Fribourg-en-Brisgau, Mulhouse)

• Bourse Unistra : Australie, Canada, États-Unis, Japon, Brésil, Chili, Chine, Colombie, Corée, Inde, Mexique et Russie. Accords avec l'Australie, le Canada, les États-Unis, le Japon, le Brésil, la Corée et le Mexique.

• Aide à la Mobilité Internationale (AMI) : bourse sur critères sociaux.

• Erasmus études de l'UE (160 € par mois).

• Erasmus stage de l'UE (de 240 à 800 € par mois). Une commission se réunit 3 fois par an afin d’examiner les demandes.

• Allocations UFA (Université Franco-Allemande) et du DAAD (Allemagne)

• Bourse du gouvernement japonais et programme Vulcanus (Japon)

• Bourse villes jumelles : Boston, Leicester, Ramat-Gan, Stuttgart, Dresde (accord ERASMUS avec Dresde dont l'allocation s'élève à 1000 Euros).

Pour plus de précisions, consultez le site de l'Unistra à international, partir à l'étranger, aides financières.

 

Testimonials from students who went abroad through Erasmus:

Camille Sutter, 1st-year Master’s degree student in Education, Training and Communication – Erasmus semester in Uppsala, Sweden, in 2006.

“During my first year in the Education Sciences Master’s degree, I spent a semester in Sweden, in the city of Uppsala. I lived with a Swedish host family and taught French to the children in exchange for my accommodation. At the university, two of my courses focused on education and the people involved in it: I learned about how the Swedish educational system works and did a project on language teaching/learning in the country, which let me gain the necessary skills to conduct research. My stay in Sweden also gave me the chance to learn a new language while discovering another culture. This exchange also let me improve my written expression, to improve my speaking level, to feel more confident and to develop my way of thinking in English. This Erasmus experience taught me a lot, as much on a self-confidence level as in terms of being independent in my work. Last but not least, studying through another system than the one I grew up with inspired new questions about the way education is organised in France. For me, this trip was an extremely positive experience and I wholeheartedly encourage other students to try the Erasmus experience.”


Charlyne Millet, PhD in Education Sciences – Erasmus semester in Alicante, Spain.

“In 2006, during the second semester of my first year of the Master’s degree, I had the chance to participate in the Erasmus European study abroad programme. I lived in Spain, in the city of Alicante. It was an enriching, moving experience. I remember arriving at the airport, finding my way in my hesitating, French-tinted Spanish. And I remember leaving, surrounded by the strong friendships built during my stay. Between these two moments, there were so many discoveries, meetings and experiences. I discovered this new, Mediterranean city, this modern campus, with its central walkway lined with palm trees and its impressive computer labs open to students. I met professors and students, developed friendships and shared experiences, between the uncertainties and expectations we had in common, between shared joy and enrichment. I look back on the emulation provoked by learning a new language, and on the comfort of finding a teaching system similar to the one I knew. This trip was also a chance to raise questions, notably on the position of migrant women in southern Spain, who were in part at the origin of a project that would fill my waking hours for several years and lead me to do my doctoral studies.”